أخر الاخبار

قصة أول مكنة «ATM» في مصر .. اول صراف آلى

 قصة أول مكنة «ATM» في مصر

أحضرها طلعت حرب من لندن.. وموجودة حتى الآن بشارع محمد فريد


لو أنت ماشى فى وسط البلد ولقيت دى متستغربش وتقعد تفكر إيه دى.. أنا هقولك دى عبارة عن إيه.. دى يا سيدى هى أول مكنة «ATM» ظهرت في مصر.. أحضرها طلعت حرب من لندن.. وموجودة حتى الآن بشارع محمد فريد

 وطبعا تم تصميمها في لندن.

انها عبارة عن «خزينة ليلية» منقوش عليها بحرفية عالية باللغتين العربية والإنجليزية «Night Safe» وموضوعة في منتصف أحد الحوائط، وأعلاها نُقش بخط صغير «بنك مصر».

فكرة الـ«ATM» أو المكنة المخصصة لسحب وإيداع الأمول للبنوك، جاءت بسبب أن البنوك كانت في تسعينيات القرن الماضي تعمل بالنهار فقط، وكان هناك بعض العملاء في حاجة ضرورية إلى إيداع أموالهم بالليل.. خاصة كبار التجار

عمنا «أبو الاقتصاد المصري» طلعت حرب، صاحب فكرة إنشاء أول بنك فى مصر «بنك مصر»، كان هو أيضًا صاحب فكرة إنشاء الخزينة الليلية، لحل مشكلة عملاء الليل، وبالفعل تم تصنيعها في لندن، وكان «بنك مصر» صاحب السبق في استخدامها.

وعلى الرغم من عبقرية الفكرة، إلا أنها كانت للإيداع فقط وليس بها خاصية سحب الأموال.. الفكرة اتطبقت فى معظم دول أوربا

بعد تصنيع الخزينة الليلية واستيرادها من لندن، وضعها البنك في الجدران الخارجية لفروعه، وقامت بتسليم عملائها نسخة من المفاتيح حتى يتمكنوا من فتح الخزينة ووضعها الأموال بها.

استطاعت فكرة طلعت حرب أن تحل أزمة الإيداع الليلي، وكان فقط على العميل وضع الأموال في ظرف وكتابة اسمه ورقم حسابه، ثم وضع الظرف بالخزينة.

يدخل الظرف عبر أسطوانة متصلة بخزينة داخل جدران البنك، ويوميًا تقوم لجنة من موظفين البنك بفتح هذه الخزينة وبالتالي يتم عمل إيداع فى حساب العميل.

وتفاعل رواد صفحة «موسوعة صور مصر» مع المنشور.

والخزينة مازالت موجودة في المبنى الرئيسي لبنك مصر 151 شارع محمد فريد، دا لو حضرتك عايز تشوفها.. لما تروح هناك وأنت واقف على الرصيف، اضغط باب الخزينة للداخل بدون مفتاح وتحط الظرف عليه اسمك وبياناتك ورقم الخزينة، والصبح الموظفين يضعوا الأمانات في الحسابات أو الخزائن».

وكانت مدام مارجريت، المسؤولة عن الخزائن الحديدية حافظة كل الخزائن وأصحابها.. وبمجرد وصولها صباحا تفتح الـ ATM وتاخد الاظرف توزعها على خزائن أصحابها او تضعها فى حساباتهم

الخزينة دى اسمها حاليا (night safe drop) وموجودة وشغاله فى معظم دول العالم حتى النهاردة».

الله يرحمك يا عم طلعت حرب باشا.. تعالى شوف رجال الاعمال الحاليين بيعملوا فينا إيه

لو حد من أصدقاء أصل الحكاية شاف الخزينة دى أو عاصرها ممكن يحكيلنا عنها اللى شافه أو اللى يعرفه.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-