القائمة الرئيسية

الصفحات

أحدث الروايات

بنات سمير غانم ونور الشريف والشاعر الكبير " عبد الرحمن الأبنودى"

 شايفين الصور دى ؟؟ ..  - الصوره الأولى :  دنيا وإيمى سمير غانم كانو واقفين ف العزا وصالبين طولهم بالعافيه ومتماسكين ولا  وقفة 100 راجل ولحد دلوقت متماسكين وكاتمين كل مشاعرهم ودموعهم وحزنهم ف قلبهم حتى هدومهم بقت ملونه لمجرد ميحسسوش أمهم بموت  الفنان "سمير غانم" وده صعب ع الجبل إن يتحمله .. - الصوره التانيه مى بنت الفنان الراحل "نور الشريف" واقفه تاخد عزا أبوها بنفسها وقفة راجل شامخ صلب ف مكانه لا فَكرت ف عادات ولا تقاليد ولا غيرو ووقفت وقفة راجل صلب  .. - الصوره التالته ف الشاعر الكبير " عبد الرحمن الأبنودى"  واقفين بياخدو العزا ف والدهم وقفة رجاله وسند وضهر لأمهم ..   الخلاصة   -كداب اللى قال المثل " يامخلف بنات ياشايل الهم للمامات" .. ربنا قال "يَهب لمن يشاء إناثاً" قال البنات قبل الرجال لأن الهبه بتيجى من الرحمه .. البنت هى الأخت هى الأم هى الحنيه هى أكتر حد قلبه رحيم .. ربنا لما بيحب أب بيرزقه ببنت, ولما الإمام أحمد بن حنبل كان يجيله خبر إن حد خلف بنت كان يقول للناس: "أخبروه أن الأنبياء أباء بنات" ..  ومفيش أحب وأقرب من الرسل لربنا سبحانه وتعالي فرضاهم باللي لما يشوفها تهُون علية مشقة الدعوة وصعوبة توصيل الرسالة.. لان البنت هى مرهم .. من صغرها متغلفة بنضوج ومشاعر الدنيا بحالها, وإختصر النبي مشاعرها دي كلها بكلمة عن بنته فاطمة وقال: فاطمة أم أبيها .. مع إني أبوها إلا إنها أمي، حنينه, وقريبه, بضمة منها أرتاح, ولما بيعدي العمر وأكبر.. ببصة منها بحس إني في السن أصغر ..  - اللى فى حياته بنت أو أخت يحمد ربنا ..❤  
http://dlvr.it/S0b18P
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات