أخر الاخبار

رواية صدمة اتنين.. الجزء 1

 الحلقه ال1 


فى إحدى مستشفيات المدينة .....


آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ولدونـــــــى ولدوووونـــى آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ................

،،،،،

...........................................

:حمدلله على سلامة المدام 

:الله يسلمك الله يسلمك إيه خير جابت إيه وعملت إيه 

:كل شيئ تمــام وألف مبروك عليك 


..........................................


،وبعد مرور أربع وعشرون عاماً متكاملين...

كانت الفتاة ذو الشعر البنى الداكن والعيون الواسعه المرسومه ذات اللون العسلى الفاتح والبشره البيضاء خرجت من غرفتها بعد الإستيقاظ من النوم ودخلت المرحاض وأخذت حماماَ بارداً وفتحت الدولاب وارتدت أفضل الثياب وأجمل ماعندها وهو مكون من بنطان من القماس الفيزون وبضى من الشيفون موضة عام السيتينات ولكن رغم كل ذلك كانت وكأنها ترتدى أجمل صيحة لموضة هذا العام ..نظرت فى المرآه وتأوهت بملل

:آآووف الله المستعان مش عارفه أنا لسه هشوف إيه فى حياتى ياترى أكتر من اللى بشوفه من بابا كل يوم كل يوم من تهزيق لكلام يحرق الدم رغم إنى طول عمرى رافعه راسه قدام الناس بتميزى وحققت أكتر من اللى بيحلمه وجبت كلية طب وإتخرجت بتقدير إمتياز بس زاللنى وتاعبنى عشان إخترت تخصص الأطفال اللى طول عمرى بحلم بيه وبتعب عشان أجيبه و...ولم تكلم كلماتها إلا وسمعت من يناديها

:سجى سجــى إنتى يابنت كل ده بتعملى إيه يازفته

سجى وخرجت من الغرفه سريعاً:إيه يابابا ماهو أنا كنت بلبس

الأب (سمير الهوارى ):اه بحسب يعنى لسه نايمه ولا حاجه أصل إنتى أصلاً ولا حاجه فى دماغك يلااااا إنجرى شوفى هتهببى إيه ولا عايزه تقعدى فى البيت زى الكرسى مالكيش مشغله ده حتى الكرسى ليه مشغله

سجى :يابابا ياحبيبى دا أنا لسه متخرجه الإسبوع اللى فات وتانى يوم عملتلى خناقه عشان أنزل أشتغل وأصرف على البيت وطبعاً مفيش تعينات ولا فيه فلوس أفتح عيادة والفلوس اللى بتجيلنا من غير مانعرف دى منين بنصرفها على البيت.. وأنا جريت أكلم شركات منزله إعلانات ولغاية ماشركة sonek للهندسة وافقت بيا إزاى دكتورة وتشتغل فى شركة هندسة حاجه تضحك

الأب:بت بت يلا إنجرى شوفى رايحة فين حاكم أنا مش بطيقك من يوم ماجيتى على الدنيا وأنا حظى هباب .. يلا إنجرى يلا من وشى قال طب قال..تك خيبه ياللى جيبالى طب عيال إمشى إمشى بلا قرف

.خرجت سجى مودعه بالسلام عليكم وعينيها تذرف دمعة كل يوم بعد سماعها هذا الشريط المسجل اليومى

،.إستقلت تاكسى وتوجهت ناحية عنوان الشركة

سجى ولفتت جميع من فى الشركة من من يتفوه بالإعجاب بجمالها ومنهم من يتكلم عن لبسها الذى يرونه موضة مضحكه ومنهم من يتعجب من هذه لأول مره فى الشركه

سجى:هاى أنا سجى حضرتك سكرتيرة المدير صح

السكرتيره:خير ياأبله 

سجى:دكتوره من فضلك ..إسمى الدكتوره سجى وأنا اللى مقدمة على الشغل

السكرتيره بتريأه :ههههههههه دكتوره ! وإيه اللى جايب الطب للهدنسه يكونش ده تخصص طُب فى البحر وإبنى الأعماق ههههه

سجى بحده وهى تضرب على المكتب:من فضلك إعملى مهامك وبس دخلينى لإستقبال المدير ولاا أى بتاع خلينى أشوف شغلى 

السكرتيره بنظره ضيق وتأفف:انتظرى هنا من فضلك يادكتوره هندسة ..ودخلت السكرتيره لغرفة المدير وخرجت :إتفضلى إدخلى الدكتور أقصد الباش مهندس ياسر فى إنتظارك يادكتـ..ولم تكمل كلمتها إلا ورأت سجى تدخل ولم تعيرها إهتماماً أكثر 

السكرتيره:شكلها كده بنت رخمه وهتعكننا آآه ياناا وأنا مالى خلينى فى شغلى أحسن بكره مناخيرها اللى فى السما دى يكسرهالها أبو مناخير أطول البشمهندس ههههه

سجى :هاى 

المدير بصرامة:وعليكم الهاى إنتى داخله كافيه حضرتك..إتفضلى 

سجى بعدما جلست على الكرسى ووضعت رجل فوق الآخرى وبكتم غيظها:أنا الدكتوره سجى سمير الهوارى اللى قدمت طلب هنا 

المدير بنبره بها سخريه:أها ماأنا عارف بس اللى خلاكى تقولى دكتوره هو فيه دكتوره هندسة طالعه جديد

سجى بضيق:حضرتك إنتو طالبين موظفين وكاتبين بأى مؤهل عالى فاأنا جيت .واعتدلت فى جلستها وقالت بترفع لترد له غيظها منه:اه أنا عارفه إن حضرتك تقصد إن الطب أعلى من الهندسه إزاى آجى هنا بس يلا بقى مزاجى حبيت أجرب مجال ودراسة جديده

المدير وهو يرفع إحدى حاجبيه:اها هو إنتى من النوع العندى ..هئ هئ مش معايا اووكـــى

سجى:لو سمحت ندخل فى الشغل مش جايه لتريأة وعناد

المدير بضيق:اوكى يادكتوره ندخل فى الشغل إتفضلى إعرضى بياناتك

سجى:مافيش عرض أقدر أقول لحضرتك أنا إسمى سجى سمير الهوارى عمرى أربعه وعشرين سنة اتخرجت بتقدير إمتياز من كلية الطب البشرى تخصص أطفال

ياسر:وبإمتياز وإيه اللى خلاكى تختارى الأطفال

سجى بضيق كتمته:أنا بحب الأطفال والطفوله

ياسر بسخرية:اها باين عليكى صحيح

سجى بتحدى وبصوت منخفض:هـا خير حضرتك بتتريأ ولاحاجه

ياسر بصرامه: لا أبداً..نبدأ شغلنا اوكى ياآنسه سجى انتى اتقبلتى عندنا لإنك معاكى اتنين لغة انجليزيه وفرنسية ودول اللغتين اللى إستعمالنا أكتره فيهم لإن فرعنا فى فرنسا فرع جديد لشركة sonek 

هيفتتح قريباً غير فروعنا اللى هنا ..بس معالينا شغل حضرتك بقى إننا بعد التصميم إنتى كاتبة ومترجمة للتصاميم المرسومه بالغتين إنجليزى وفرنساوى ..وممكن فى أى وقت نغير شغلتك لإنك مش ثابته فيها

سجى:وليه ماأثبتش

ياسر بنفس نبرته الصارمه:هو كده الشغل كده يعنى ممكن فى أى لحظة أغير وظيفتك لحاجه تانيه

سجى بتنهيده:اوكـى هبدأ إمتى 

ياسر :من دلوقتى إتفضلى مكتبك اللى فى وش مكتب السكرتيره بره وليكى جرس خاص بيكى لو سمعتيه تيجى فوراً يمكن يكون فيه إستفسارات أو تعديلات اوكـى

سجى :اوكـى .وقامت والتفتت ناحية الخروج

ياسر: ياآنسه ؟..


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-