الجزء الخامس
جوزي ضربني وانا حامل وكان عايز يموتني
وقفت اسمع اللي بيدور بين صباح وباسم
وياريتني ما سمعت
هما اللي خططو لقتل ابويا
وكمان مكفهمش عاوزين يخلصو كمان من امي
كنت واقفه بسمع وانا عيني بتبكي بدل الدموع دم
وانا واقفه ف وضع التصنت
كان لازم انزل بسرعه ولسه هلف
لقيت كريم ف وشي
بصلي بإستغراب
وانا كان علي وشي نظرة فزع مغطيه وشي اللي كان غرقان دموع
بصلي وقال ...
غرام انتي واقفه بتعملي اي
حطيت ايدي علي بوقو
هز راسه وجايين ننزل
- ش ش هفهمك ممكن ننزل وهفهمك كل حاجه
سمعت صوت حد نازل
من فوق
بصتله وانا خايفه
ف لحظه فهم نظرتي واني مش عاوزه حد يشوفني
سحبني من ايدي
ونزلنا شويه وفجأه راح شايلني
- انت بتعمل اي
- امسحي وشك واتعاملي عادي رجلك وجعاكي وانا شايلك مطلعك فوق عشان اعرف اخد بالي منك
شويه وسمعنا صوت ضحي
واقفه وبتخبط ع شقة حماتي
فكريم طلع بيا
وقبلتنا ضحي وباسم اللي فتحلها الباب
اتخضو اول ما شافو كريم شايلني
باسم بص بنظرة غضب ...
اي ده مالها في اي
- رجلها تعباها بس فقولت اطلعها عشان اعرف اخد بالي منها كويس
- من امتي الكلام
- وقع براد الشاي علي رجلها
طبعا كريم مكنش يعرف ان باسم نزلي ساعة ما اتدلق عليا الشاي
رد باسم وهو بيقرب مني ومسك رجلي ...
انتي رجلك إلتهبت ولا اي مش لما وقعت دخلتي غسلتيها وقولتلي انها خفت يا بنتي
رديت ....
لقيتها فقفقت ووجعاني خلاص مش قادره امشي عليها
كريم ...
انت عرفت امتي اصلا
باسم ...
انا كنت عندها ساعتها وكانت بتعملي الشاي
- والله طيب
- هاتها تعالي ادخل
- لا انا هطلعها شقتها ترتاح فوق واعرف اراعيها
وشالني وطلع
باسم بكل برود قال ....
انتو اتصالحتو ولا اي
كريم ...
مكناش متخانقين عشان نتصالح كان سوء تفاهم وخلاص
طول ماحنا بنحب بعض يبقي ربنا مش هيجيب زعل
وسابه وطلع
وانا عارفه انه غضبان
دخلت انا وكريم
وهو شايلني ودخل بيا الاوضه ونزلني قدام باب الاوضه
ودخل قعد ع السرير وحط وشو بين ايديه وهو موطي
وفضل ساكت كتير اوي
وفضل ساكت كتير اوي
قربت منه وقولت ...
كريم
زعق فيا وقال ...
ليه مقولتليش ان باسم كان عندك
- انا بس اصل مكنش في فرصه اقولك مج
- مفيش فرصه تقوليلي
انتي للدرجه دي خلاص لغيتي وجودي من حياتك عشان غلطه
طب مانتي ياما غلطتي وانا عديت
عارف انك متجوزاني عشان تدايقيه وعشان تنتقمي
تقدري تقوليلي كنتي واقفه بتتسنطي علي اي وعملتيها كام مره
- كريم انا
- مش مهم خلاص مش عاوزه اعرف
مبقتيش غرام بتاعت زمان اللي حبيتها واللي جدي وصاني عليها زمان
بصتله وسكت والدموع واقفه علي طرف عيني
بص ف الارض وقال ...
عوزاني اطلقك يا غرام
حاضر هطلقك
بصتله ونزلت ف الارض وفضلت ابكي جامد اوي
قام جري عليا
- اهدي اهدي طيب انا اسف
حضنته وانا بقول ...
مسك وشي بين ايديه وهو بيقول ...
محتجالك يا كريم انا بحبك متسبنيش
بطلي عياط طيب
وقولي قولتي اي تاني كده
- والله بحبك ومليش غيرك ومحتجالك جمبي
حضني وهو بيضحك اوي وفضل يهدي فيا ويمسح دموعي
لحد ما هديت
- كريم في مصيبه يا كريم مش عارفه اعمل اي
- عارف انك ف مشكله اهدي واحكيلي كده براحه
- انا عرفت حاجه رهيبه انا خايفه مش هتصدقني
- قولي ومتخافيش
- اللي قتل ابويا يوم فرح اخوك قصدي اللي سلط علي قتلو
امك واخوك باسم
- اي انتي بتقولي اي يا غرام
- والله العظيم سمعت الكلام بوداني
ومكتفوش بده كمان عاوزين يقتلو امي يا كريم امي باسم خاطفها
- امك ؟! غرام هيا مش ماتت
- لأ اسمعني انا هحيلك علي كل حاجه من الأول خالص
وفعلا حكيتلو كل حاجه
موت ابويا وخطتي اني اداري امي وادخل البيت واكتشافي لخيانة ضحي لباسم بمعرفة صباح
حكتله كل حاجه
وبالأدله وسمعتو التسجيل اللي معايا
واللي سمعته من شويه
كان عاوز ينزل يقتلهم
بس كان لازم نوصل لأمي
واترجيته يساعدني
وهو فعلا قرر ده
وقالي انه هيتصرف
ونمت وتاني يوم الصبح عمل تليفون لواحد وقال انه نازل يقابله
نزل ومكملش ساعه ورجع
- اتأخرت عليكي
- لا بس انت روحت فين
- تعالي بس بصي جبت اي
- اي ده
- بصي ياستي الراجل اللي كلمتو الصبح كنت عامل معاه شغل لتأمين المحل وكده وبقينا صحاب
شغله ف الكاميرات والادوات الحديثه واجهزة التتبع والتصنت
- وبعدين
- بصي بقي طبعا لو اتنططنا مش هنعرف هو مخبيها فين
باسم مش غبي
ف انا جبت الاجهزه دي وهحطها ف كل شقه من شققهم عشان نعرف الكلام داير علي اي
- كريم انت فعلا هتعمل كده عشاني
- عشانك وعشان حاجه كمان انا مش زيهم
ويمكن معرفتش ألحق عمي بس اوعدك هرجعلك امك حتي لو فيها موتي
- بعد الشر عليك
بصلي بحنيه وبعدين قال ..
يلا مفيش وقت نضيعه انا هطلع شقة امي
احط البتاعه دي
وهستني اما باسم يطلع شقته وابقي اطلعله بأي حجه وكمان شقة سعد
- طيب ماشي
وخلي بالك من نفسك واوعي ياخدو بالهم
- متقلقيش ده صغير جدا مش هيبان
وطلع وعدا ساعتين وانا قاعده علي اعصابي
وفجأه الباب خبط
جريت عليه
- اي يا كريم كل د
لقيت باسم ف وشي
- هههه اي اتخضيتي
- لا ابدا
- اممم طب مفيش اتفضل
- اص اصل كريم مش هنا وكده وانا لوحدي
- الله ما كنا زي السمنه ع العسل وكنا لوحدنا بردو وعملتيلي شاي ولا عشان اتصالحتو بقي
- لا عشان ميصحش لوحدي ولا مش لوحدي
- علي كده بقي نسيتي اللي عملو وهتعيشي معاه عادي بقي ويلمسك وتبقي مراته وكده
- بتتدخل ف حاجات عيب تتكلم فيها ومينفعش
- اه لا تصدقي صح
طب انا عاوزك بقي ف كلمتين
- اتكلم
- لا معلش تكوني لوحدك وتبقي عارفه ان كريم نزل ومش راجع ف وقت قصير
اصل الحاجه مهمه
مهمه اوي وفيها حيات ناس
- والله طيب
- اعدي عليكي امتي
- كريم بينزل سابعه وبيرجع عشره ابقي عدي ف الوقت ده
- ماشي سلامات
ومشي
وكريم كام ساعه مجاش
وبعدين لقيته جه
- حرام عليك يا كريم كل ده
- معلش كان لازم كل حاجه تبان طبيعي وانا حطيت ف شققهم كلها
- تعالي بس ده حصل مصيبه
باسم جالي هنا وانت مش موجود
- تعالي بس ده حصل مصيبه
- معلش كان لازم كل حاجه تبان طبيعي وانا حطيت ف شققهم كلها
باسم جالي هنا وانت مش موجود
- شوفته وانا خارج من عند امي
استغليت الفرصه وقولتله عاوزك ف حوار
وطلعنا علي شقته
وسابني ودخل غير هدومه وضحي مش عارف كانت فين وحطيت الحاجه واتحججت بأي كلام ونزلت
- طب وامك
- قالتلي هاخد دوش وحطتلي اكل ودخلت
وانا حطيت الحاجه
اتحججت اني رايح اقعد معاها شويه
وسعد كمان
علي معملي الشاي كنت حطيت البتاع
- اهم حاجه يكون ف مكان نعرف نسمع منه
- لا متقلقيش كله تمام
تعالي بس نظبط الاجهزه دي عشان نعرف نسمع
- لا متقلقيش كله تمام
- اهم حاجه يكون ف مكان نعرف نسمع منه
تعالي بس نظبط الاجهزه دي عشان نعرف نسمع
وفعلا عمل اختبار للجهاز واشتغل وبقينا سامعين كل حاجه
والجهاز بيسجل كل حاجه
بعد ماخلص كريم قال ...
انا هنزل بقي
- استني نتغدي
- طب بسرعه عشان اما انزل يبقي هو مرتاح وهو بيتكلم
انا هحط الجهاز ده هنا عشان اسمع اللي هيقولو
- طب تمام هحضرلك الغدا علي ماتخلص
وفعلا حضرت الغدا ونزل سابعه بالظبط
سابعه وربع كان باسم مشرف
فتحتله ودخل وقعد وعملتلو شاي كمان
- ها اي الموضوع اللي عاوز تكلمني فيه
- هههه انتي طلعتي صايعه يا غرام مش سهله ابدا