القائمة الرئيسية

الصفحات

أحدث الروايات

رواية .. زواج بالامر 💫 +18 الفصل السادس 🍎

 

الفصل السادس

الكل طلع علي صوت الصريخ ودخلو غرفه ميرا

لقو ميرا اعده في الارض وبتصرخه ولونه مخطوف وحاطه ايده علي جمبه

دخل الجد محمود بخضه :ميرا مالك فيك اي

ميرا بصريخ :هموت يا جدو الحقني

الكل واقف مبيتحركش

محمود بصوت عالي :شيل يا ياسين بسرعه علي المستشفي يلا. انا هحصلك

قرب منها ياسين بسرعه وشال ميرا ونزل جري بيه ركبه العربيه وركبت معاه مني والباقي وراهم في العربيه

بعد وقت وصل ياسين المستشفي وشاله ودخل بيه بسرعه وبصوت عالي :فين الزفت الدكاتره ال هنا

الكل جريو عليه واخدو ميرا منو ودخلت غرف كشف وبعد وقت قصير خرج دكتور وقال ........

.................. ........................................

ام نجلاء:متقومي يا بنتي تسعدني في شغل البيت

نجلاء:ماما بتصل بي ميرا من الصبح مبتردش ودي مش عاده فيه يعني

دي ممكن ترد من قبل متصل

ام نجلاء:تلقيه مشغوله

نجلاء بتفكير:لاء ميرا لو مشغوله كانت ردت شتمتني وقفلت لاء في حاجه واحساسي بيقولي كده

ام نجلاء:وانتي من امتا عندك احساس يا نجلاء

اخلصي قومي عشان انا ريحه لي يارا اشوفه واشوف احفادي

نجلاء:يوووه مش لما البت ترد عليا انا هقوم اكلم لين


نجلاء:الو ايوه يا لين عمله اي

لين بعياط :مش كويسه خالص

نجلاء:في اي يا بت مالك

لين :ميرا تعبت قوي وخدوه المستشفي بس انا لسه في البيت وهروح ليهم واهو

نجلاء:بخضه طيب اقفلي انا هروح ليه ....طب هي مستشفي المهدي صح

لين :ايوه صح

..............................................................

في مستشفي .......

خرج الدكتور وقال :لزم عمليه الذايد حالا

محمود بقلق :طيب يا دكتور اهم حاجه حفدتي تبقا بخير

الدكتور:خير انشاء الله عن اذنكو

بعد وقت من جو الاقلق. الخوف خرج الدكتور

الكل :اي يا دكتور

الدكتور :اي يا جماعه متقلقوش هي بخير دي عمليه بسيطه وهي دلوقتي في اوضه عاديه وشويه وتفوق تقدرو تشوفوه

...............................................................

خالد واروي سافرو فرنسا....

اروي :اطسل كده يا خالد

خالد :متسيبك منهم بقا .

اروي:اصل غريبه ميرا مش كلمتني ولا حدد من البنات غير ماما وماراتاتو عمي بس

خالد :وانتي عايزه اي من البنات متركزي معايه

اروي اتصل بس

خالد :طيب

...............................................................

مي بتكلم ياسين .....

ياسين :مي بقولك ميرا بنت عمي تعبت وعملت عماليه النهارده وانتي بتقولي نخرج

مي :وانت مالك ومال بنت عمك بس يا حبيبي

ياسين :ازاي يعني يا مي اقفلي دلوقتي عشان جدو بينادي سلام


ياسين :ايوه يا جدو

محمود :هتدخل تسلم وتطمن علي بنت عمك

ياسين :اها طبعا اتفضل يا جدو وانا وراك


في غرفه ميرا ابتدت تفوق من البنج وبتقول

اها يا وسطي ياااااني اهااااا

انا عايزه ارقص اهاااا البت اروي زمانه نايمه في العسل

الكل فضل يضحك عليه

بعد وقت فاقت ميرا وبصت حوليه ورفعه حجيبه وقالت

ميرا :انا فين مين خطفني مين انطقوووووو

وفاء:بس يا بنت الهبله

محمود :حمدالله علي سلامتك كده تخضني عليك

ميرا :الله يسلمك يا جدو

مني :عليا النعمه مشفت واحده بتصرخ ذيك كده يا ميرا

ميرا:بذمتك يا شيخه مش اتخضيتو انا كان نفسي اصل اعمل فيكو مقلب بس طلع جد اهو مش حرماكو من حاجه هزار او جد هههههه اها المكان ده في وجع

سيف :انا لو عارف كده مكنتش اتحركت من مكاني سنتميتر واحد بس

ميرا بضحكه وبتقلد محمد سعد :اتخضيت عليا الطلاق اتخضيت

محمود :بنت اي ده

ذياد :واقع علي الارض من الضحك

سيف :ضحكتك قوي يا اخوي عشان يحصل فيك كده

دخل ياسين الاوضه :حمد الله علي سلامتك يا ميرا

ميرا :الله يسلمك يا ياسين ..شكرا انك شلتني اكيد جبتيلك شلل انا عارفه

احمد :الملافظ سعد يخربيتك

فوزيه :الحمد الله يا بنتي انك بقيتي كويسه

ميرا:مكنتش اعرف ازي غاليه عليكو قوي كده


الباب خربط تق تق تق

طارق :السلام عليكم وشايل دبدوب ابيض حمدالله علي سلامتك

كل ال في الاوضه ضحكو

ميرا:دبدوب يا دبدوبي ههه الله يسلمك يا طارق

احمد :تاعب نفسك ليه كده وجبت ظبظوب

طارق:ياجاهل اسمه دبدوب هههههه

محمود بجديه:بس خلاص بلاش تهريج مش ملحظين انه تعبانه ولزم ترتاح

لين :اها بس اروي عرفت وعايزه تكلمك يا ميرا

محمود :ومين قال ليه وليه نقلقه هي وخالد

سيف:مفيش غير ام اربع واربعين

لين:احترم نفسك يا سيف

سيف:محترم غصب عنك

ميرا:هاتي الفون وبعدين اتخانقو


تسريع في الحداث شويه ميرا خرجت وبقت واروي وخالد شهر العسل خلص وخلصو امتحنات

وجه اليوم ال هيسفرو فيه بورسعيد لي المصيف

...................................................ً............


وصول ونزلو في فيلاتهم الصغيره ال في بورسعيد


في غرفه الشباب :احمد يلا ننزل المايه

سيف :يلا

خالد :اهدو طيب احنا لسه وصلين

ذياد:لاء هننزل

خالد :انا اي جابني معاكم انا رايح لي مراتي

ياسين:وانا هنام

احمد :ابداا لزم تنزل معانا

ذياد:وحيات عيالك يا اخي تعاله معنا

سيف:مش هنتحايل عليك احنا يلا تعالي بقى عشان خاطري

احمد :ومش هنتحايل صح ههه


نزلو الشباب واحو الشط ولقو كل البنات اعده هناك معاده اروي


ونزل كلهم المايه واليوم عدا بسلام تاني يوم راح ياسين لي جدو يكلمو في موضوع مهم

محمود :لاء يا ياسين انا عارف مين مناسب

ياسين:جدو ازاي يعني وهي مين ال مناسبه ليه اتجوزه مدام مي مش عجبه حضرتك

محمود :ميرا مش هتلاقي احسن منه

اتصدم يا ياسين:دي حاجه من سابع المستحيلات

محمود :وانت بتعصا امرى صح يا اكبر احفادي

جه اليوم ال ترفض فيه طلبي

ياسين:الموضوع مش رفض

محمود :بجديه وانا اول مره اطلب منك يا ياسين وانت عارف كده كويس يا تتجوز ميرا يا ملكش جد من الاساس

اتصدم ياسين من كلام جدو واول مره جدو يرفض طلب ليه

قام وقف وقال :وانا اسف يا جدو لي الاول مره هرفض طلبك


ومشي ياسين ووعدا يومين وياسين مجتنب جدو تمام لحد جدو متعب جامد وطلب ياسين وقال :اتجوز ميرا يا ياسين انا شايف ان دي المناسبه ليه انا مش عايز دي تطلع من العيله

ياسين ابتسم لي جدو :موافق بس متتعبش كده وتزعل نفسك وخاليه بقى لما نرجع القاهره

محمود :انت فعلا سندي يا ياسين ربنا يخليك


.............................................................

علي ساطئ البحر ميرا اعده في الرمله وبتلعب وتكب مايه لغايت معملت شكل اهبل زيه

ميرا بتسقف:اه ياني انتي خساره في مصر يا بت يا ميرا

مني :بتعملي اي يا اخره صبري

واي القرف ال انتي لبساه ده

ميرا:بقولك اي يا سعديه يا اختي طلعني من دماغك حكم انا مزاجي ريق

لين :واي سبب الرواقان

ميرا بفرحه وقامت وقفت:اصل جدو ناده عليه الصبح وقالي محضر ليك مفاجءه بس لما نرجع القاهره

اروي :واي يا اختي الموفجءه

ميرا:مش عارفه بس اصل جدو مش من طبعو يعمل موفجءه بس مدام قال ليا كده انا حاسه انه هتكون حاجه حلوه

اسماء:تيجو ننزل المايه تحفه

لين :يلا

اروي :لا خالد قال ليا كفايه كده

ميرا :يسلام علي الجميل ال بيطيع جوزو هههههه

قفا ثلاثي الابعاد علي ميرا

ميرا :اها انت ال عملت كده

احمد :انا لا ابدا دا كان تمساح وكونت بزوق

ميرا :لا والله طب ابعد من قدامي عشان معملش وشك مطب صناعي

لين:هتسلفتيه

مني:ولا هتسيبي فيه ز لط

ميرا :شششش انا نزل البحر

في المساء في فرف سيف وذياد اعدين بيلعبو دمنو


سمعو صوت في الحمام

سيف:في حد جوه

ذياد:مفيش غيري انا وانت

سيف:امال في اي تعاله كده معايه متسبنيش

ذياد:طب روح انت وانا هتفرج عليك من هنا

مشا سيف بتجاه. الحمام وبيفتح الباب سمع صوت بيقول :اقفل الباب عشان معفرتكش

سيف يلا ريق: ...مين

ذياد :جوه

الصوت:انا شر اعملكم

يسف:انا طيب وابن حلال والله وووواووو

ذياد :ششش اسكت متوءواءش عشان ميزعلش

الصوت:نفسكو تشوفوني

ذياد:لا خاليك مداري بس انصرف

سيف :انت مين

اتفتح الباب

هاهاهاها انا يتلكم اندمكو علي الكلام ال قولو علي ميرا بنت عمكوو

ذياد:اعععع ميرا دي حببتي

سيف:حتي انا بفكر اكتبله شعر

ذياد:ايوه والله سيف كان قال لي كده

اترفع المسك

ميرا:اقسم بالله منظركو ده كفايه انو يفرحني ويغير مذاجي

سيف بعصبيه:انتي عبيطه يا بنتي هو فيه هزار كده

ذياد:اي الغباء ده يا ميرا

ميرا:اي طلعلكو صوت دلوقتي وانت بتزعق ليه يا استاذ زفت سيف

سيف بعصبيه مد ايده عليه وقال :احترمي نفسك واعرفي تتكلمي مع ابن عمك الكبر منك

ذياد:سيف اي ال انت عملتو ده

مشي سيف وميرا وقفت مكانه دموعه بتنزل بصمت ومشيت جري علي الاوضه وقفلت علي نفسه

فضل سيف يصالح فيه بس عي كانت رفضه

سيف :شوفي جبتلك اي

ميرا :مش عايزه اشوف

سيف:بوكس شكولاته من ال بتحبيه

ميرا:اي ده بجد ......محدش اصل يزعل من ابن عمو واخوه يحلاوتك يا واد يا سيفو

سيف :صافي يا لبن

ميرا:حاليب يا اشطا


وعادت الايام وجاء اليوم هو رجعهم القاهره

عرض أقل

📷

٥٥

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات