أخر الاخبار

رواية .. زواج بالامر 💫 +18 الفصل الثاني 🍎

 الفصل الثاني


محمود بصدمه وعصبيه: اييي انتي قولتي اي يا بنت انتي اتجننتي واالا ابوك معرفيش يربيك

ميرا بتوتر: يا جدو مش قصدي والله انت فهمتني غلط وانا اندفعت بس

صلاح: اكيد يا حج مش تقصد

ميرا: اها والله

محمود: اطلعو برا وسبوه معايه شويه يلا


ميرا: اسفه يا جدو

محمود: اختاري عقابك بدل ما اخترلك انا

ميرا: جدو اسفه والله

محمود بزعيق: قولت اختاري عقابك اي

ميرا: اختار انت يا جدو

محمود: مفيش كليه السنادي

ميرا: 😳اي

محمود: ال سمعتيه وال طلبتيه انا موافق بيه ...وكمان مفيش خروج من البيت لمده شهر ....وده اسلم عقاب ليك

ميرا بتبص في الارض ودموعه نزلت: حاضر ال تشوفه حضرتك عن اذنك


خرجت ميرا وطلعت علي اوضته وقفلت الباب عليه


احمد: ميرا ملها اي حصل جو يا بابا

جابر: اختك عكته قوي يا ابني

صلاح: هي اندفعت بس يا جابر

وفاء: يعني جده ضربه مثلا

منصور: مش لدرجاتي يا وفاء يعني

أسماء: انا هطلع اشوفه

لين: انتي عرفه ميرا لما بتزعل مش هترد علينا دلوقتي

اروي: الاحسن نستنا لما تهدا وندخل ليه

سيف: خلاص نشوفه الصبح ونعرف رئي جدي

ذياد: ده همك صح نطمن علي ميرا اول

احمد: امممم انا طالع ليه عن اذنكو


تق تق نق تق تق

ردت ميرا من جوه: مين!

احمد: فتا احلامك

ميرا: عايز اي يا احمد

احمد: افتحي يا ميرا

فتحت ميرا وهي بتمسح دموعه: عايز اي يا خنيق حتي وانا بعيط مش سايبني اخد رحتي

أحمد مسك ايده ودخل الاوضه: اي حصل عند جدو

ميرا: جدك حرمني من الكليه السنادي

احمد بصدمه: 😳ازاي يعني لاء تلقيه بيهزر

ميرا: وانت تعرف عن جدك كده

احمد: خلاص هكلم جدو

ميرا: اوع يا احمد احسن يعند بزياده انا هعرف اخالي جدو يوافق ازاي

وبعدين خلاص جدو وافق ياعم علي كل ال طلبتو

احمد: تخسري سنه من عمرك عليينا يبقا لاء يا ميرا

ميرا قامت وققت: انت هتعمل فيه شهم يا عم ملكش دعوه وانا قولت هعرف اتصرف مع جدو ويلا عايزه انام


احمد: نوم اي دي الساعه لسه سبعه

ميرا: هنام شويه وهنزل نتبقاش غتت كده يلا يلا


نزل احمد اعد مع العيله تاني وكل في نفس واحد معاد يا سين وخالد: اي عملت اي قالت اي

احمد: اخد نفسي طوويب

سيف: نفس اي انتت كمان ميرا قالت اي

مني: قول بقا يا احمد يووووه

احمد: قالت جدو وافق بس زعله شويه

اروي: كويس اقوم اجهز نفسي عشان اخده معايه ونعمل شوبنج

لين: وانا هاخد مقص واروح ليه تقص شعري القصه الجديده

اسماء: بلاش النهارده عشان جدو هيبقا زعق ليه جامد


وفاء: انا هروح اشوف ماما حد يجي معايه يا بنات

مني: انا جايه معاك

فوزيه: وانا هاجي اشوف مامتك يا وفاء

صباح: وانا يعني ال مغضوب عليا هاجي معاكم يعني اعد لوحدي

ذياد: طب انا هخلع اصل يوسف كلمني هروح انا وهو كتب كتاب واحد صحبي

صلاح: الكل دلوقتي خارج متتهدو انا رايح اشوف ابويا


كل واحد راح مكان ما حدد ميرا بعد ما قامت من النوم اتسحبت براحه ومشيت راحت غرفه ياسين وخبطط خبطه بسيطه ودخلت

بصت شمال يمين

ميرا: يووه راح فين ده

ياسين: هو مين ال راح فين

ميرا شهقت: خضتني يا عم

ياسين بستغراب الان اول مره تدخل اوضه بتعته؛ اي مدخلك هنا

ميرا: عيزه منك خدمه؟ ممكن

ياسين اعد علي الاريكه وقال وبجمود: اتفضلي

ميرا راحت اعدت جمبو: بس يا ابن عمي يا جدع جدو حرمني السنادي من الدراسه كل ده عشان طلبت منو كام طلب بس ؟ يرضيك بنت عمك تضيع سنه من عمره


ياسين: وانتي حد قالك تعملي فيه سبع رجاله في بعض

ميرا حطت ايده علي خده بزعل: انا المفروض اجيب شبشب حمام وانزل ضرب علي خلقتي. بس برضه انا عرفه ان جدو بيسمع منك وانت ممكن تقنعو

ياسين: وانا مش بتوصت لحد وبرا الاوضه ومتدخليش هنا تاني عشان تصرفي مش هيعجبك

ميرا: انت مالك شايف حالك كده انا غلطانه ان رخصت من نفسي وجتلك وقامت وقفت ومشيت شويه وبعده وقفت وقالت جاتك البل في قرفك يا ياسين

ومشيت راحت الاوضه بتعته وبتفتح الباي لقت البنات كلهم اعدين


مني: كونتي فين مش كونتي نايمه

ميرا: اخوكي يا اسماء اهيف خالق الله

أسماء بستغراب: اخويا مين؟

ميرا: يا سين المقرف الندل الواطي داهيه تاخدك انتي وهو في ساعه واحده

أسماء: الله وانا مالي. يا ستي انتي

اروي: فهمينا بس ليه

ميرا: لا مليش مزاج اتكلم دا حرق دمي انا هنام يلا كلو برا

لين: منتي كونتي نايمه هتنامي تاني ....احنا جاين نسهر معاك

ميرا: لاء هنام


............................................................................


صباح يوم جديد وتقوم ميرا علي صوت صريخ في غرفته


أسماء: يلهوي يا ميرا قومي بسرعه قومي

قامت ميرا بفزع: اي في اي مين مات

اسماء: مش حد جدو عايزك بسرعه

ميرا: حاضر حاضر هو فين هو فين

وقامت ميرا نزلت جري لخد غرفته جده ودخلت

ميرا: جدو حبيبي في اي


(كان يوجد في الغرفه ياسين وجده) )

محمود: تعالي يا ميرا

دخلت ميرا: ايوه في حاجه

محمود: انتي عاوزه تروحي الكليه

ميرا : اكيد يا جدو دي الكليه دي حلمي

محمود: خلاص يا بنتي روحي ياسين اتوصت ليك عندي معأن انا كونت زعلان منك جامد علي اندفاعك ال حصل وده خالني اخترك عقاب صعب عشان بعد كده مش تبقي متسرعا ونفسي يا ميرا تكوني عقله شويه ولول ياسين مكنتش غفرتلك الغلطه دي


ميرا ببتسامه عريضه: دااااا بجد شكرا قوي يا جدو ربنا يخاليك لياا وبصت لي ياسين شكرا يا ابن عمي واسفه علي غلطي فيك بس انت ال ضيقتني

محمود: خلاص يلا روحي عشان انا دلوقتي بتابع شغلي مع ياسين

ميرا: اوك سلام


خرجت تقي بسرعه بفرحه وبصوت عالي: ااهههاااااا ياسين ابن عني ده شربات ده بلسم يتحط علي الجرح يطيب

أسماء: احييبي بت انتي مش امبارح بليل نزلتي فيه شتايم

اروي: سبحان من مغير الاحول

ميرا: شششش بس خلوني اطلع اغير واوح كليتي سلامونز


.................................................................................

في احد الاماكن في القاهره تقوم فتاه من نومه علي صوت ولدتها : قومي يامي يلا هتتأخري يا بنتي علي الشغل

مي: انا عايزه اعرف بتقومني ليه يا ست انتي زنانه قوي

مجيده: انا يا بنتي زنانه

مي: بلاش ندب علي الصبح

مجيده: حاضر يا بنتي انا هروح اجهزلك الفطار عشات تلحقي تفطري قبل ما تنزلي

مي : طيب وتوجهت مي نحو باب الحمام


طلعت مي فطرت وغيرت هدومه ونزلت علي الشغل في شركه المهدي وتدخل علي مكتب ياسين: بيبي وحشتني

ياسين: وانتي كمان اتأخرتي ليه

مي: ماما صحتني متأخر

ياسين: ولا يهمك

مي : هتخرجني النهارده صح بقالي كتير مش خرجت معاك

ياسين: طبعا بس نخلص شغلنا

(مي تبقا سكرتيرة ياسين) )

...........................................................

عند ميرا في كليته اعده مع صحبها

مصطفي: ميرا هو انا لو قولت ليك بحبك وعايز اطور علقته دي اي رئيك

اتعصبت ميرا: مصطفي اي ال انت بتقوله ده انت مش عارف انا ابقا مين ولااي ومتربيه ازاي ولا انا عشان بهرج وبتحك وبهزر يبقا خلاص سابت هي ولا عشان قولت عليك صديق ليا يبقا نسوق فيه مصطفي اناا تربيه صعيده واصلي صعيده وليا حدودي يا مصطفي وعيلتي واثقه فيا ولا يمكن قي يوم اخون الثقه دي وانا كل عائله عارفك وانا معرفاهم انك صديقي يعني ذي اخويا فاهم ضحكي وهزاري ده وصدقتي بيك انت فهمته غلط يا مصطفي وبصت لي كل الشله وقالت الكلام ده مش لي مصطفي بس انا ليا حدودو وممنوع اتغطاه ولو هزاري ذاد عن حدو وانتو فهمتو غلط ده مش ذنبي واتمنا تكونو فهمتو عن ازنكو ومشيت وسابتهم

رنا: مغروره قوي ميرا دي

نجلاء: مسمحلكش يا رنا. ....كلام ميرا كله صح عن اذنكو

دينا: سبكو منهم هي ميرا كده دبش

حسام: متزعلش يا مصطفي

مصطفي: دي ولا انبوبه غاز واتفجرت يا اخي

رنا: سبكو منها المهم مش هنخرج

دينا: ياريت


......................................................................... .. . ..


نجلاء سابتهم وطلعت تجري ورا ميرا

نجلاء: ميرا استني يا بت نفسي اتقطع

وقفت ميرا : عايزه اي يا نجلاء

نجلاء: اي مالك استني

ميرا: يا نجلاء انا اضيقت قوي انا مش لدرجه دي انا عشان بهزر واضحك كلو فهم غلط والله انا مش كده انا شايفه انكو اخواتي وانا كل ال في البيت بقولهم كل حاجه

نجلاء،: متزعليش نفسك انا فهماك سيبك منهم تعالي معايه بقا اما اروح اجيب فون جديد

ميرا: منين؟

نجلاء: دعاء بنت خالتي قالت ليا علي مكان بيبيع رخيص شويه هو بعيد بس قالت سعره كويس

ميرا: ماشي تعالي يلا اجي معاك عشان اروح ومتأخرش،وميتفتحش ليا محضره التأخير وسببه هههه

نجلاء: ماشي يلا

..........................................................................

احمد: خلاص ميرا قالت بي جدي ووافق

سامح: ميرا دي عسل والله

طارق: وجدعه وتستحمل التهزيق من اجل الكل

سيف: واي كمان قولو متكسفوش،

زياد : اوعو تخبو حاجه

خالد: عيزكو تقوله كل ال في نفسكو

ياسين: عشان هقوم اطربقه علي دماغكو

طارق: طب يا شباب شوفو سامح غلط في اي وانا هروح اشوف شغلي

سامح: اها يا واطي يا ندل هعهه

سيف: طب هخلع انا عشان اجيب مخضرات واعمل مقلب النهارده في البيت وربنا يستر ومترضش بره

....... ... ....................................


عند ميرا وي نجلاء

ميرا: اي يا بنتي المكان ال شبه الخرابه ده شكلو يخوف

نجلاء: مش عارفه بس انا ماشيه علي طريق الوصفه الصح اهو

فضلو مشين البنات لغايت وما وصلو مكان مش عرفين يخرجو منو ازاي وشافو شباب شكلهم محشش وبلطجيه وفي شاب شفهم وراح ينده بقيت ال معاه جريو استخبو

ميرا: الله يخربيتك يا نجلاء يا جزمه

نجلاء: دول ممكن يغتصبونا

ميرا: يا غبيه طب كونتي قولي ليا عشان اجهز نفسي لي الاغتصاب واظبط شكلي عشان لما انزل في صفحه المغتصبات اتفو عليك وعلي شكلك منك الله يعني يوم ما اتشهر اتشهر بغتصاب يا بنت الكلب اعععع

نجلاء: انتي بتشتمي ليه دلوقت انا خايفه اتصلي علي حد من خمس البغال بتعوك دول يجي يلحقنا

طلعت ميرا التلفون واتصلت علي احمد مرضش وذياد ومرضش اتصلت علي ياسين ورد

ياسين: خير


ميرا: ياسين الحقني

ياسين بخضه: ميرا انتي فين في اي

ميرا: مش عارف وفيه ناس بدور عليا انا ونجلاء صحبتي وخايفه

ياسين بعصبيه: ازاي يعني مش عارف انتي فين افتحي ازفت ال جي اي اس وانا هتبعك من عليه وهجيلك


ميرا لسه هترد ولكن حصل

عرض أقل

📷

٤٤

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-