القائمة الرئيسية

الصفحات

أحدث الروايات

رواية .. زواج بالامر 💫 +18 الفصل التاسع 🍎

 

الفصل التاسع 📿

مسكت ميرا ااتلفيون وردت

ميرا:الو

ياسر :اذيك يا ست ميرا

ميرا بستغراب:افندم ست ميرا مين انت مين

ياسر:اي ده انتي نستني لا اي

ميرا بتفتكر :اوع تقول انك ياسر ااااي

ياسر :ايوه انا يااسر اااي

ميرا :اها افترتك ...خير في حاجه يا استاذ ياسر

ياسر :بقولك اي تعالي نشيل الالقاب

ميرا:طيب يا ياسر خير في اي يخاليك تكلمني

ياسر :انا كونت يعني عايز اسافر برا وابدء من جديد وكونت محتاج مساعدتك

ميرا بتنهيدا :طيب واي المساعده ال هقدر اقدمه

ياسر :هيكون اي غير الفلوس

ميرا :يبجحتك . .طب عايز كام ولا اقولك تعاله قابل جدي وهو هيسعدك

ياسر بخضه :لاء لاء جدك اي بس انا عايزك تجبلي مبلغ بسيط وانتي يعني كونتي قولتي ان لو احتجت حاجه اقولك

ميرا :طب متيجي لي جدو وانا هعرفك عليه

ياسر بزهق :ياستي بقولك انتي تسعدني وبعدين هو النهارده مش كتب كتابك اديني معاد عشان تروحي لي الضيوف مش تتأخري

ميرا باستغراب:وانت عرفت ان النهارده كتب كتابي منين ؟؟!

ياسر بتوتر :ها لا ....اصل بصي هكلمك بكرا نشوف تسعدني ولا لاء

ميرا بدون اهتمام :طيب طيب

تلتفت ميرا لي الخلف وتشهق بخضه

ميرا:اي خضتني

ياسين ببرود :كونتي بتكلمي مين وطلعتي برا كده.

ميرا حبت تضايق ياسين :شئ ميخصكش

ياسين:لا من وقت مبقيتي مراتي يبقا يخصني

ميرا:اوه بقى انت هتفضل كل شويه تقولي مراتي مراتي

كان جالي شلل يا اخي قبل ما امضي

ياسين بهدوء :برده مقولتيش مين كان بيكلمك

ميرا :انت عايش ببرودك ده ازاي

ياسين :قولتي مين كان بيكلمك

ميرا:واحده من ضمن صحابي بتبركلي

ومشيت ودخلت اعدت شويه وبعدين طلعت الاوضه بتاعته

...............................................................

في صباح اليوم التالي .............

تستيقظ ميرا وترتدي ملابسه ونزلت لي الاسفل

ميرا:صباح الخير

الكل :صباح النور

ميرا :احمد عيزاك معايه شويه

احمد :خير في حاجه

ميرا:اها تعاله كده

احمد بص لي ياسين وابتسم وقال :احم صاحبه الشئن بقا

ميرا اخدت احمد ودخلت اوضه

احمد :في اي انا. بتوتر كده

ميرا :بص هديك عنوان ورقم واحد يعني عايز مساعده

احمد :مين الواحد ده

ميرا :بعدين اقولك ماشي بس هو محتاج قوي يعني

احمد :طيب يا ميرا ربنا يقدرك علي فعل الخير تحبي اروح امتا

ميرا :دلوقتي لو تحب وهتتصل عليه وتقوله انك تبع ميرا تمام خد دي فيه العنوان ورقم تلفونه

احمد :طب هاتي هاتي


في الخارج . .

لين :انا خارجه انا وصحابي

اروي :خدني معاك انا اصل زهقانه

خالد :بتقولي حاجه يا اروي

اروي بابتسامة:ها لا بقول تروحي وترجعي بسلامه يا ليين

اسماء :حييييح الحب والسيطره بقا

مني :يبختكو يبختكووو

اروي :يلهوي قرربت اولع يخربيتكو هه

لين :تفتكرو ميرا عايزه احمد في اي

ذياد :ملكيش فيه

لين :انا اصل مسئلتكش

ذياد :انا ارد براحتي يا بت انتي

لين بصوت عالي :لاء بقولك اي اقف معوج واتكلم عدل

ذياد :بطلي شغل الخواري ده بتروحي تتعمليه من شلتك الفشل

لين :احترم نفسك يا ذياد

ذياد:لو محترمتش هتعملي اي

ياسين بصوت عالي :بس في اي هو مفيش احترام حتي للكبير

ذياد:يعني انت مش شايف لسانه الطويل

ياسين :يووه هو انتو عيال متخاليك عاقل يا ذياد

ذياد :انا ماشي

لين :الداهيه ال جابت تاخد

فوزيه:لييين انتي اتجننتي

ذياد :رجعي تربيت بنتك يا طنط عن اذنكو


ميرا :في اي صوتكو كان عالي

سيف:لين وذياد زي العادي خناق في خناق

ميرا :ليه يا لين حصل

لين :بيدخل في كل حاجه بلاش خانقه

انا خارجه سلام

ميرا :وانا رايحه الكليه

ياسين :هو صلك

ميرا :اوك

اروي :طب انا عايزه امر علي المستشفي يا خالد

خالد :تعالي اوصلك وما اخلص شغل اجيلك

اروي :ماشي هلبس بس واجي


............................................................

مي :رنا انا عايزه البت دي تتهد شويه لمده كام شهر

رنا :يعني اعمل اي يا مي هو مش قالك هيتجوزك والجوازه دي مؤقته

مي بشر :انتي عبيطه انا قبلت بكتب الكتاب لكن فرح ودخوله وكمان كام شهر القيه حامل

لا مش هستنا الجواز ده مش هيكمل

رنا :انتي عبيطه هو كتب الكتاب يعني مراته لو عايز يعمل حاجه هيعمله

مي :توء توءمش ياسين ال يعمل كده وبعدين لو قرب منه يبقا جدو ماكد عليه انت شكلك كده لسه

مش فاهمه

رنا :وانا هعمل اي الوقتي

مي :واقعيه زقيه اعملي اي حاجه

رنا :وانتي يا مي هتقبلي بي كسر وحجات من التافه دي لا دنا عرفاك

مي بابتسمه :لا انا بلعب لعب تقيل بس هتحاجك بردو في ال طلبتو ده

رنا :اممممم شكلك هتموتي البت

...................... ....................ً........


ياسر :بقولك اي ذود المبلغ شويه

الشخص :بطل طمع ما انت هتاخد منها كمان

ياسر :لاء ملكش دعوه في ال هاخده منه انا عايز نص ارنب

الشخص:يخربيتك اجبلك منين

ياسر :مليش دعوه يبقو عندي قبل منفذ

الشخص :طيب طيب هجبلك بليل بس هتجيلك امتا

ياسر :هبقا اديك رنه متقلقش سلام

ً............. ..............................................

(ما هو مصيرك يا ميرا وما هو الامر الذي يتدبر لك احق عدل لي قلب مثلك وطيبه وعفويه مثلك ولكن انتظري جحيمك ايها الفتاه الصغيره انتظري ولكن احب ان اقول لكي شئ انكي تفوزي بقلبك )

(ربنا يستر عليك ميرا 😂😂😂انا حاسه ان في ناس هتشتمني 😂)

في العربيه ياسين وميرا

ميرا بتكلم فون :نجلاء مش عارفه كفايه ال حصل المره ال فاتت لولا طرزان ايجا مكنتش اعرف مصري اي

رمقه ياسين بنظره حاده

(تقصد انها الطرزان )

ميرا :طب خلاص هقول لي الفيل ال اتجوزتو امبارح واشوف رئيه يلا سلام


ياسين وقف العربيه ونظر لي ميرا

ميرا بتعدل نظره :اي بتبصلي كده ليه ووقفت ليه

ياسين :بقا انا فيل

ميرا برفع حاجب :انا قولت كده يقطعني يا اخويا

ياسين :بقولك اي اطلعي من دماغي وبلاش تتحدني احسلك

الله يسمحك يا جدي

ميرا:اها والله الله يسمحك يا جدي

ياسين :مشي بعربيه تاني ووصل ميرا قدام الكليه وطلع علي الشركه

............................................................

نجلاء :اهلا بي عروستي

ميرا ماشيه موافقتش :عروسه في عينك يا جزمه مش عايزه اسمع ام الكلمه دي

نجلاء:استني بس اقفي

ميرا :عايزه اي يا بت

نجلاء :هتخشي المحاضره كده

ميرا :كده ال هو ازاي يعني

نجلاء :المحاضره لي البشمهندس عصام ومش هيدخلك بلبسك ده ومنظرك ده

اي البنطلون ال انتي لبسه ده رجل طويله ورجل قصيره ولا ال شغلين في المجاري واي البلوزه دي بلوزه خضره واسعه طويله قدام قصيره من وراه ومنظرك شبه الشحاتين

ميرا :يلا يا جزمه انتو اصل ناس مبتفهمش في الموضه افتحي كده الانستجرام وشوفي الموضه والطقم ال انا لبساه ده مالي النستا يا بيئه

ومالو الباشمهندس بلبسي

نجلاء :انتي ناسيه ان فيه بلطو النهارده عشان شغلنا عملي يا غبيه وانتي شكلك مجبتهوش

ميرا بتخبط علي جبينه:اها نسيت طب والحل

نجلاء :مش هتدخلي يا فالح يا ابني


رنا :ميرا نجلاء تعالو

نجلاء :بتنادي ليه دي

ميرا :تعالي نشوف في اي

ميرا :ايوه يا رنا خير

رنا :اي واقفين هناك ليه والمحاضره هتبدء

ميرا بتقلع النداره :نسيت اابلطو بتاعي وباشمهندس مش هيدخلني

رنا :بسيطه

نجلاء :بتقولك مش هتدخل وانتي تقولي بسيطه

رنا :تاخد بلطوي بتاعي

ميرا :وانتي

رنا :انا اصل مليش في شغل الاعملي ده ادخلي انتي وبعدين عشمنا فيك بقا مهندسه ديكور اد الدنيا خدي خدي

ميرا :شكرا بجد يا رنا هخلص واجبهولك

........... . ........


احمد وصل المكان ال قالت عليه ميرا واتصل علي الرقم

ياسر بصوت خشن :الووووووووو

احمد بعد التلفون عن ودنو وقال

الله يخربيتك يا ميرا تعرفي الاشكال دي ازاي

ورد :ايوه انا تبع ميرا قالت انك محتاج مساعده

ياسر قفل

ياسر :بعتالي واحد غبيه توء

هكلمه اقوله تعالي بس هجيب رقم تاني

.............................

خلصت ميرا المحاضر وتلفونه رن ردت

:ايوه مين

ياسر :انا ياسر

ميرا :انت غيرت رقمك

ياسر:ايوه وعنواني كمان بقولك هستناك في ).... (

متتأخريش عشان مسافر بليل ماشي

وقفل

نجلاء :مين ده يا ميرا

وقالت ميرا كل حاجه لي نجلاء

نجلاء بعصبيه : انتي مجنونه هو اي حد تصدقيه

ميرا : حرام يا نجلاء والله محتاج مساعده بصي انا هروح ليه دلوقتي مش هتأخر

نجلاء : استني يا بنت الهبله

ميرا جريت :باي بقا متبقيش غبيه كده بقولك محتاج مساعده

نجلاء :ربنا يستر

...........

احمد :العبيط قفل طب والحل

انا هروح الشركه وبعدين بقى اما اشوف ميرا


في الشركه ذياد :بت غتته

خالد :خلاص بقى متزعلش

ذياد:وانا مش لقي ال دي ازعل منها

سيف:لا ما هو واضح خاللص

ذياد :شايف بتقول اي وانا ماشي انا همووت من الغيظ

سيف بضحكه :مخلاص يا بيضه هي البت حرجتك ولا اي

ذياد :انت بذات مضايق منك

خالد :خلاص بقي كل واحد علي شغله

................. ....... ......... .........

عند ميرا وصلت العماره وطلعت الدور المطلوب

فتح ياسر

ياسر :اذيك يا ميرا اتفضلي

ميرا :لا معلش مش هينفع خد انا جبتلك مبلغ اهو هو قليل بس ممكن ابعتلك بعد متسافر بس توعدني انك تبقا انسان كويس

ياسر :طب ادخلي متخافيش والله هسيب الباب مفتحو حتي اشربي حاجه

ميرا :طب ماشي

دخلت ميرا وقعدت وصمعت صوت مش غريب عليه وبتبص وبصدمه قامت ومتحركتش وقالت :......

عرض أقل

📷

٦٦

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات