القائمة الرئيسية

الصفحات

أحدث الروايات

رواية .. زواج بالامر 💫 +18

 زواج بالامر 💫

الفصل الاول


تعريف الشخصيااات


محمود المهدي: رجل صعيدي يبلغ من العمر 65ولكن رجل رياضي وكلمته سيف علي الاكل


ماجد المهدي: وهو ابن محمود المهدي الاكبر.


منصور المهدي: هو ابنه الثاني طيب وحنون


جابر المهدي: هو ابنه الثالث


صباح: زوجه منصور المهدي ست طيبه


وفاء: زوجه ماجد المهدي


فوزيه: جابر المهدي


تعريف علي شباب رويتنااا


ياسين المهدي: شاب في الثلاثين من عمره يدير جميع شركات المهدي. شاب رياضي يمتلك طبع جده القسوه شاب وسيم بشره بيضاء عيون عسلي طويل ذو جسم رياضي شعره اسود خيال


احمد المهدي: اخو ياسين هو شاب مرح جداا يبلغ من العمر 28عام. جسم رياضي يورث من جدته العيون الرمادي


سيف المهدي: شاب مرح لي الغاييه


خالد : مثلا طبع ياسين


زياد: شاب مرح ولاكن جاد في بعض الاحيان


تعريف البناااات بقاا 😂


ميرا: شابه مرحه كيوت كجول تبلغ من العمر 21عام في كليه هندسه قسم ديكور وتنظيم افراح

بشره بيضاء شعر اصفر طويل مثل بربي عيون خضراء فاتح مثلا ولدتها

جسم متناسق جداا ((عود فرنساوي يعني 😂))


مني: يحلاوتها لما بتدلع بنت قمر تبلغ من العمر 22عام طويله جميله عيون سوداء


أسماء: ((عشان اسمي يبقا عسل 😂🤗) أسماء شابه جميله كيوت هادئه في بعض الاحيان بتتكسف جداا عيون عسلي فاتح


لين: الشياكه والرقه والروشنه عيون سوداء واسعه شعره قصير جسم متناسك 19عام في كليه فنون جميله


اروي: العقل بقا الهدوء تبلغ من العمر 25عام متخرجه من كليه طب وتعمل في مستشفي ملك الاعائله المهدي


وباقي الاشخاص هنتعرف عليهم مع الاحداث

:::::::::::::::::::::::::::


ترفع الستار وتبداء الاحداث


في غرفه ميرا تدخل مني قئلا: انتي يا ست زفته انتي مش هتقومي بقاا


ميرا بنوم وبتتقلب في السرير: عايزه اي يا صلاح ع الصبح كده

مني بزعل: بقا انا صلاح يا ميرا


ميرا بتقعد وبترفع حجبه: وحيات ننوس عين امو مالك يا اختي مش عويدك تعيشي دور الزعلان


مني: جدو اووف

ميرا: عمل اي جدو

مني: بيقولي عايزك تعملي بحس عن الكواكب ونا تعبت ابحاث وكونت جيالك تكلميه عشان انتي يعني مبتخفيش وبتكلمي كده


ميرا: جبتك يا عبد المعين ...طب متقولي لي عمي منصور يا بنتي وهو يقول انك تعبتي

مني: منا اتنيلت قولت

ميرا: ماشي يا وش البومه هقول لي جدو بس ادعلي ان متعقلش من وداني

مني: دعيالك يا ميرا يا بنت ام ميرا ...عشر دقايق ومعاد الفطار ونزلي مش زي كل يوم عشان جدو خلاص معتش طايك هههههه


ميرا: طووويب نازه

مني: اوكي باي يا قلبي


((علي سفره الطعام الكل متجمع) )


محمود: ميرا فين

مني بتوتر: ها هي زمانه نزله يا جدو

محمود بعصبيه: انا عايز اعرف متأخره في كل حاجه ليه

أسماء: خلاص يا جدو نتعصبش نفسك هقوم انا اناديه


محمود: لاء خاليك سيبيه


عدا وقت وكل واحد راح شغله وميرا نزلت

وجايه تخرج من باب القصر سمعت

محمود: ميرا

ميرا بصوت واطي: استو يلا بتستر


احم ايوه يا جدو صباح الخير

محمود: انتي كل يوم مبتنزليش في معادك ليه اننتي عكس العيله وقيوده ليه يا بنت

ميرا: مش كده يا جدو بس انا باخد وقت في لبسي بس وانتو خلصتو بسرعه


محمود : لبس اي انتي بتسمي البس ال انتي لبساه ده لبس يا بنت

ميرا برفع حاجب : ولبسي مالو ماهو كاجول اهو

وبصت في سعاته

يلهوي يا جدو اتأخرت علي كليتي سلام يا جدو


وخرجت تجري ووصلت الكليه


في الشركه يجتمع الشباب الخمس ومعهم بعض الاصدقاء


احمد: والحل يا ابو العريف جدك مش هيوافق

زياد: ياسين يقول ليه

ياسين ببرود: مش قايل متقولل انت


سيف: متبقاش كده بقا يا ياسين يووه يا اخي نفسنا نصيف يا جدع

ياسين: وانا يعني كونت ماسك فيك


احمد: متقول حاجه يا خالد

خالد: مليش انا في شغل العيال ده

احمد: عليا النعمه عياله فقر اخ


طارق صديقهم: هو يعني لزم زئي جدكو ولا اي

سامح: مش مهم نخلع احنا ياعم انت وهو

زياد وقف وبصوت عالي: لقيته والله لقيته


احمد: اهدا يا مجنون وقول لقيت اي

زياد: مفيش غير ميرا هي ال هتقنع جدك

سيف: صح تاهت عني فين دي

زياد: احمد كلم اختك يلا قوله تجي هنا

احمد: ماشي

سيف: ابقا افتح الاسيبكر هاا ماشي

احمد: ماشي


ترن ترن ترن ترن


ميرا: عايز اي يا عم انت

احمد: في حد يرد علي حد كده

ميرا: انا قول خير في اي

احمد: عايزك تيجي الشركه الوقت

ميرا: في حاجه ولا اي

احمد: تعالي بقاا ولا وراك محضره


ميرا: عيب عليك يا عم محضره اي انت تعرف عني كده

احمد: يلا مستنيك


في الكليه عند ميراا


دينا: مين بيكلمك

ميرا: دا احمد اخويا هروح اشوفو عايز اي

نجلاء: والمحضره

ميرا: انتي عبيطه انتي تعرفي عني السمعه الوحشه دي

دينا: عيب عليك يا نوجا كده .....يلا يا اختي روخي شوفي اخوك وانا اروح اشوف عبودي.

ميرا: يا محنو يا محنو هههه سلام


في الشركه وصلت ميرا وطلهت ودخلت المكتب لقت الشباب كلهم اعدين


ميرا: اهلاين شباب

احمد: اي ال انتي لبسه ده يا ميرا

ميرا: مالو لبسي يا عنيا

((ميرا كانت لبسه سلبوت چينز واسع رجله عمله زي رجل الفيلا وتحته بلوزه واسعه ولمه شعره فوق لبسه نظاره وتخيلو انتو بقاا منظره) )

ذياد: يعني مش شكلك بنت ناس

ميرا: ريح نفسك يا با

خالد: اعدي يا ميرا تعالي تشربي اي

ميرا: دا اي الكرم ال هل عليك ده يا خالد

سيف: خلصتي محضرات


ميرا: عههههههه يا عم كبر الدي .....المهم عايزني في اي يا حضرات

ذياد: جدو عيزينك تتوصتي لينا

ميرا: هو في اي يا جدعان في يوم الوصتات ده

زياد: ليه في حد تاني عايزك تتوصتي ليه

ميرا: اها مني

احمد: ليه في اي ماله مني

ميرا: جدو مش رحمه من البوحوث يا عم ....المهم عشان وقتي مش بتحكم فيه عيزني في اي

خالد: وقت اي هو في حد بيعبرك

ميرا: بس بس انت مبتشفش المواعيد يا عم

ياسين: طب بلاش تهريج بقا وعيزين نشوف شغلنا

زياد: اهدا بقا يا عم انت

ميرا: اخلصو بقا شوفو عيزني في اي

سيف: عيزين نروح المصيف في بورسعيد

ميرا: وانا مالي متروحو

احمد: يا غبيه ركزي

طارق: متركزي بقا يا ميرا

ميرا: اهاااااا انتو عيزني اقول لي جدي يعني


خالد: مشاء الله دا اي الذكاء ده يا بنتي

ميرا: اقل ما يوجد ....بس. طبعا احنا البنات هوطلع معاكم واحتمال اجيب صحابي وشلتي ويا كده يبلاش خالص ها

احمد بينفخ: انا موافق

الكل بزهق: موافقين

ميرا قامت وقفت وقالت: علي خيره الله هستأذن انا بس بعد شهر

سيف: ليه انشاء الله

ميرا: لما انا والبنات نخلص امتحنات عشان نطلع كولنا يا بابا

سيف : والله هتبقت زفت عشان فيه بنات

طارق: لو هجيب صحابك هتبقا حلوه وغمز

ميرا: ايوه يا صايع خههههههه


احمد نظر له نظر تخذير: ميرا

خالد: ميرا

سيف: ميرا

زياد: ميرا

ياسين: ميرا

ميرا: خلاص والله عرفت ان اسمي ميرا وبعدين طروقه يعني اخويا عن اذنكو ومشيت ميرا


ياسين خبط طارق في كتفه: مش اريل احنا يازفت

طارق: اختي والمصحف اختي


رجعت ميرا القصر ودخلت وطلعت الاوضه لقت الاربع بنات اعدين


ميرا: سلام قولا من رب رحيم ...في اي

مني: قولتي لي جدو يا ميرا يا خاينه

أسماء: انتي عارفه ان فيه رحله الاسبوع الجاي وانا قولت ليك تقولي لي جدو

أروي: انا قولت ليك تجي معايه اعمل شوبنج ومجتيش ليه يا بومه

لين: وانا مش قولت ليك تقصي شعري لي القصه الجديده ال شوفته علي الانستا يا وجه البرص انتي


ميرا: عليا الطلاق انا هيتولع فيا النهارده من جدو

أسماء: طلاق علي طلائق هيتولع فيك ومش هلقي بنزين نطفيك بيه

ميرا بترمي الشنطه: ششششش جيبلكو مفجأه

الكل: ايييييي

ميرا: طلعين المصيف

مني: بتكلمي جد

لين: كذابه وشمه رحتك الوحشه

أسماء: مش باخدلك علي كلام اصل

اروي: مبحبش اتعشم

ميرا: والله طلعين يا شويه كلاب معضمه

مني: امتا وهجيب صحابي

ميرا: شوففو عيزين تيجيبو مين هاتوه براحتكم معاكم تصريح

أسماء: اشطا انا هروح اجهز شنطتي واقول لي صحابي وهجيب عاصم

اروي: ايييي ياسين مش بيحب عاصم يا أسماء مش عايزين مشاكل

أسماء: لا هجيب عاصم وورني هيعمل اي

لين: طب انا عايزه اجيب كيمو

الكل بصوت واحد: كيمو مين يا محني

لين وهيا بتقف وبتغمض عنيه: هيييي حبيبي الجديد

ميرا: امال ماااجديبيي راح فين

لين: لا قلبتو في الزباله

أسماء: هههههه جدعه يا بت دنا كونت بحس اني ارجل منو

اروي: طب يلا عشان معاد الغداا

بعد ما اتغدو البنات والشباب اعدين مع بعض ومعاهم امهتهم


وفاء : بتتوشوش في اي منك ليه

ميرا: اصل لسه بقرار هجيل مصطفي صحبي ولا ابراهيم صحبي معايه الرحله

أحمد: هقوم اديك بجزمه

فوزيه: يوه متسيب البت تحب يا احمد

احمد: ماما بلاش قلت ادب لسه صغيره

ميرا: علي رئيك والله

زياد: ميرا بس عشان خطري بلاش لبسك المقرف ال بتلبسيه في المصيف ده كفايه السنه ال فاتت


أسماء: ههههه فاكر الشورط الاحمريكاا والبضي الاخضر

سيف: شش متفكرنيش،دا شط اسكندريه كله ضحك علينا

ميرا: عليا النعمه عسل وكونتو غيرنين من حلوتي هههه

صباح: وانا اولهم. 😂😂

ميرا: والله انتي ال بتفهمني يا طنط هههههه

احمد: بلاش دوشه بقاا قومي كده زي الشاطره خشي علي جدك ابوك واعمامك عندو عشان لو فيه دم هيشدو بي المسحات هههه

ميرا: هحلف طلاق تلاته منا دخله عشان توتر ورخامه مش عايزه

وفاء: ادخلي ادخلي بشجعك اهو

لين: حيو معايه ميرا كوخه يا جماعه هههههه

ميرا: هعجنك يا بومه يلا وشك شبه قفاك

صباح: ادخلي اخلاصي يلا


تق تق تق

محمود: ادخل

ميرا: مساء الخير يا جدو اذيك يا بابا اذيكو يا اعمامي

الكل: بخير يا بنتي انتي عمله اي

ميرا: انا الحمد الله تمام كويسه. وفل خالص ومزاجي كويس ومرتاحه وحلوه خالص

محمود: جايه ليه يا ميرا

ميرا: جدو عيزين نروح المصيف بورسعيد وكل واحد فينا يجيب الشله بتعته

مني مش عايزه البحث عشان تعبت

اسماء في رحله كمان اسبوع عايزه تطلع

انا وي اروي عيزين نعمل شوبنج ومترفضش يا جدو عشان احنا مخنوقين قالت كده ميرا ومحستش بي نفسه وندمت




هل اعجبك الموضوع :

تعليقات