القائمة الرئيسية

الصفحات

أحدث الروايات

رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل


رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت  الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل 

الجزء الاول
بابا وماما كان نفسهم يجيبوا بنت كان عندهم تلات ولاد وخلاص نسيوا الموضوع وفجأه ماما عرفت انها حامل وكان عندها ٤٥ سنه الدكتور خوفها ان ممكن اطلع مشوهه او عندي اي اعاقه علشان سنها الكبير لكن سبحان الله اول ما اتولدت كل الناس اندهشت من جمالي وعلشان كده سموني جميله...

كنت مدلعه وكل اللي انا عوزاه بيجيلي كنت ديما بسمع بابا بيقول لماما انا خايف على جميله نفسي اطمن عليها اولاد الشيبه يتامى... مكنتش بفهم الكلمه غير لما وصلت أولى اعدادي وانا راجعه من المدرسه سمعت صوت قرآن طالع من عندنا ودخلت البيت لقيت ناس كتير لبسين اسود وعرفت ان بابا مات... مات وسبني.... اول لما عرفت ان بابا مات خفت من ماما وافتكرت ازاي كنت بتحامي في بابا وازاي كان بيعملي كل حاجه حتى لو ماما كانت رافضه بابا كان بالنسبالي كل حاجه بابا كان باختصار الامان

بس الغريب ان كل خوفي وتوقعاتي كانت بسذاجه طفله لقيت العكس ماما واخواتي كانوا بيعملوا كل حاجه علشان يراضوني مبقتش انام غير في حضن ماما

لما وصلت تالته ثانوي لقيت ماما داخله عليا بتقولي كلام غريب...

_جميله يا بنتي انتي ماشاء الله كبرتي وبقيتي عروسه وانا كمان كبرت واللي جاي من العمر مش قد اللي عدي اخواتك كلهم اتجوز ا

_ ايه يا مامتي عاوزه تقولي ايه اوعي تكوني جيبالي عريس هههه

_ ايوه يا جميله طنط ام احمد جارتنا بتقول ابن عم احمد ابنها مهندس قد الدنيا وبيشتغل في الكويت وهي حكتله عن جمالك وادبك

_ ماما انتي بتهزري صح... انا لسه يا ماما بدرس

ماما مردتش عليا بس قعدت تبكي وكأنها بتقولي انا قربت اموت وعاوزه اطمن عليكي

وعرفت ان العريس جاي بعد اسبوع

كنت مكتئبه جدااا لحد ما جه المعاد وكانت المفاجأه......

جميله..... ولكن

تابع قراءة الرواية 
رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت  الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل 

الجزء الثاني
اول لما دخلت الصالون كنت باصه في الأرض ومكشره وبدعي في سري اني معجبهوش
لقيت جارتنا ام احمد بتقول:
_ بسم الله ماشاء الله، تعالي يا جميله اقعدي جمبي شايف يا ياسر عروستك حلوه ازاي
_ مامت العريس قالت: تبار ك الله جميله وهي فعلا جميله
انا بقى كان عندي فضول اعرف هو ليه العريس ساكت وياتري شكله ايه لقيت نفسي ببص بطرف عيني لقيته بيبص عليا نزلت عيني بسرعه
وكانوا بيتكلموا وانا مش سمعاهم اصلا
وفجأه سبونا لوحدنا ودخلوا التلاته جوه علشان نقعد لوحدنا شويه
واخيرا اتكلم وسمعت صوته
_ انتي مكسوفه ليه اوووي كده
بصتله وانا بقول لا مافيش حاجه وأول لما عيني جت في عينه حسيت بحاجه غريبه حسيت اني اعرفه من زمان ابتسامته كانت ساحره لقيت قلبي بيدق ووشي احمر
واتلجلجت في الكلام مش عارفه ايه اللي حصل معقول احب حد من اول نظره معقول بعد ما كنت من دقايق بدعي اني معجبهوش بقيت بقول يا سلام لو يحبي او يشفني حلوه زي ماهما بيقولوا
قعد يسألني اسئله ويفتح معايا كلام وانا مكنتش برد غير بهز راسي او كلمات صغيره اه.... لا.... مش اوي
بعد شويه مامته وجارتنا وماما جم وقالوا ايه الاخبار
رد ياسر وقال
_ الظاهر ان دمي تقيل على جميله
_ماما :ليه بتقول كده يا بني بس هي جميله بتتكسف زياده
انا مكنتش عارفه اعمل ايه لقيت نفسي بقوم وبدخل جوه من غير اي كلام
بعد لما مشيوا لقيت ماما داخله عليا وبتحضني وبتقولي
_شفتي العريس حلو ازاي وكمان ماشاء الله مستواه المادي حلو جدااا
هو ده اللي انا حطمن عليكي معاه يا بنتي
_ بس يا ماما انا كان نفسي ادخل الجامعه واكمل دراستي
_ قالتلي والله انتي وشطارتك بقى حاولي تقنعيه يوافق تكملي تعليمك بعد الجواز ما عندك اخوكي محسن اهو خلي مراته تكمل تعلمها بعد الجواز عادي
ها قلتي ايه يا جميله يا بنتي الناس عاوزين رد
_ قلتلها طيب ياماما سبيني افكر

تابع قراءة الرواية 
رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت  الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل 


الصراحه انا ياسر كان عاجبني واستغربت ان صورته ما فرقتش خيالي بس انا كان نفسي احب واتحب كان نفسي اروح الكليه واتعرف على شاب واعيش قصه حب رومانسيه
بعدها بيومين لقيت ماما بتقولي
_ مامت العريس اتصلت وبتقولي انه عاوز يخرج معاكي بره علشان تتعرفوا على بعض اكتر
_ قلتلها لوحدنا
_ ما انا مقدرش اقول لحد من اخواتك حيرفضوا وحيفشكلوا الجوازه
ايه رايك اجي معاكي انا وطنط ام احمد ونقعد في اي مكان عام
_ مش عارفه يا ماما اللي تشوفيه
وفعلا ماما ومامته حددوا معاد كان في كافيتريا على النيل وماما ماجتش معايا كانت تعبانه و جارتنا ومامته هما اللي جم معانا ولما وصلنا قعدوا هما على ترابيزه وانا وياسر على ترابيزه تانيه
_ انتي عارفه انك اجمل بنت انا شفتها في حياتي
_ شكرااا ربنا يكرمك
ياسر وهو بيبتسم ابتسامته الساحره : برده مكسوفه.... عارفه يا جميله انا اللي شدني ليكي مش جمالك لا كسوفك ده ونظراتك البريئه دي
_ قعد يحكيلي حجات كتير من اول لما اتولد لحد لما قرر انه يتجوز ونزل اجازه علشان يشوفني بعد ما طنط ام احمد حكتله عني
قالي انا فاضلي شهر على اجازتي ومش عاوز ردك الا في نهايه الشهر تكوني عرفتيني اكتر بس ممكن تاخدي رقمي ونتكلم في التليفون لو مكنش ده يضايقك
وفعلا نفس اليوم بليل لقيته بيتصل وفضلنا نتكلم وانا سعيده ومبسوطه اول مره احب حد اول مره حد يكلمني في التليفون اول مره حد يحسسني اني أنثى مش لسه طفله خايفين عليها
فضلنا نتكلم وكل يوم اتعلق بيه اكتر وكل يوم عاوزه اقوله اني موافقه ومش حستني الشهر بس مش عارفه اقولها ازاي
وهو صامد مش بيسالني خالص وكانه قاصد يعلقني اكتر بيه
وقبل ما الشهر يخلص بيومين لقيت ماما داخله عليا وبتقولي......
.. تابع قراءة الرواية 
رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت  الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل 

الجزء الثالث
_جميله يا بنتي ياسر ومامته جاين بكره يقدموا الشبكه ونعمل خطوبه على الضيق كده
_ خطوبه ايه يا ماما اللي بكره ازاي يعني
_ يا بنتي ياسر خلاص إجازته خلصت ومفروض يسافر اخر الاسبوع وبعدين ما انتي وهو كل يوم تتكلموا وبقيتوا زي السمنه على العسل عاوزه ايه تاني بقى
_ طب هو ياسر عارف الكلام ده
_ الله طبعا يا بنتي امال حنعمل الخطوبه من وراه
_ طيب يا ماما مش حنلحق بكره ازاي بس
_ يا بنتي سبيها على الله انا حروح اتصل باخواتك واقولهم
_ اخواتي... صحيح يا ماما دول استحاله يوافقوا وحيزعلوا ازي ماشفهوش ولا قعدوا معاه قبل كده
_ ملكيش دعوه انا كنت قيلالهم ان في عريس متقدملك وحكيالهم وبكره حتبقي قعده تعارف وقرايه فاتحه بالنسبه لهم
علشان ظروف سفر العريس
سبت ماما وانا مش مستوعبه هو بكره بكره انا وياسر حنتخطب طيب ليه هو مقليش جريت على تليفوني لقيت رساله منه اول مره يبعتلي رساله الرساله كانت كلمه واحده
بحبك
مش عا رفه ليه دموعي نزلت..... حسيت احساس غريب اول مره راجل غير بابا حبيبي يقولي بحبك اول مره احس اني فرحانه وحاسه بالأمان مع راجل تاني غير بابا
قلبي فضل يدق لحد ما لقيت تليفوني بيرن... هو ياسر
قالي ايه رايك في المفاجأه دي
_ انت ازاي تحدد الخطوبه من غير ما تاخد رايي
_ طب ما انا عارف رايك
_ ياسلام طب ايه هو
_ قريتي الرساله
_متغيرش الموضوع يا ياسر
_ بقولك قريتي الرساله
_ اه
بحبك..........

.. تابع قراءة الرواية 
رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت  الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل 

 
وفضلت الكلمه دي اخر كلمه يقولها لي في نهايه كل مكالمه وكل رساله يبعتهالي
كنت بروح المدرسه وبرجع وانا مش بفكر غير فيه كل لما ابص على أيدي واشوف دبلته احمد ربنا انه حققلي حلمي وعشت قصه حب بالرغم من انه في الأصل جواز صالونات ايوه انا بحب ياسر بحبه اكتر من اي حاجه تانيه في الوجود

عدت السنه ونجحت وجبت مجموع يدخلني كليه كويسه لكن ياسر اقنعني اني ادخل كليه الاداب وانتساب علشان لما نتجوز واسافر معاه اعرف اكمل دراستي... وقد كان
نزل ياسر من السفر وكان أجمل يوم في حياتي لما فاجأني ولقيت الباب بيخبط وهو واقف قدام الباب معاه وورد
وبلالين كتير
ولقيته متصل بأخواتي وجايبهم علشان يحددوا ميعاد الفرح

فرحنا كان يوم مش عادي ياسر عملي كل اللي نفسي فيه واكتر عملي الفرح على يخت في النيل كنت شبه الاميرات وهو حبيبي كان أجمل أمير
صحباتي كلهم كانوا بيحسدوني عليه وعلى وسامته وشياكته
بعد الفرح سافرنا على شرم الشيخ وقضينا أجمل اسبوع في حياتي كان احلى من العسل
من كتر السعاده كنت خايفه على ياسر كان عندي احساس انه حيحصله حاجه
كنت بخاف عليه من كل حاجه مش عوزاه يسبني ثانيه واحده
وبعد لما رجعنا من شرم قعدنا مع مامته علشان مكنش عندنا شقه في مصر احنا كده كده مسافرين كمان اسبوع
مامت ياسر كانت ست طيبه وكانت بتعاملي كويس وماما حبيبتي كانت بتتصل بيا كل يوم

عدي الاسبوع وسافرنا الكويت ومكنش هاممني حاجه ولا اني اول مره اطلع بره مصر ولا اني حسيب ماما لوحدها كل اللي كنت بفكر فيه اني حبقي مع ياسر علطول......
سافرنا وكل يوم كنت بحبه اكتر وفكره انه حيموت بتسيطر عليا اكتر عدي شهرين وبعدها حصل اللي كنت خايفه منه.......

.. تابع قراءة الرواية 
رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت  الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل 


الجزء الرابع
ياسر مات......
ياسر اللي حبيته وتعلقت بيه مات واحده واحده مات......
بقى انسان تاني مش هو اللي عرفته وحبيته بقى يغيب بره البيت بعد الشغل بالساعات وناسي اني لوحدي في بلد غريبه معرفش فيها حد
بقى يرجع من الشغل ميتكلمش معايا ويفضل ماسك تليفونه بالساعات في الاول كنت بحسبه بيشتغل لكن عرفت بعد كده انه بيعرف بنات ويقولهم انه مش متجوز
ياسر طلع ندل لما واجهته زعق وضربني وقالي انا كده وانا حر هو انا مقصر معاكي في حاجه
مكنتش عارفه اعمل ايه اقول لماما، طب حتعملي ايه دي ممكن تموت من خوفها عليا
قررت اتصل باخويا الكبير بس لقيته بيقولي شوفي انتي مقصره معاه في ايه خلاه يبص بره
صدمتي في اخويا كانت أكبر من صدمتي في ياسر
اعمل ايه وانا لوحدي في بلد غريبه اعمل ايه وانا مليش ظهر ولا حد ياخد حقي اسكت وارضي بالاهانه والزل ولا اعمل ايه
انا كرهت ياسر وكرهت نفسي لحد ما فكرت اني انتحر او اقتله

حياتي معاه تحولت من ايام كلها حب لأيام كلها ضرب وزعيق
وجالي حاله عصبيه بقي كل لما يجي جمبي اعيط واصوت
اول مره افتكر اني بمثل بس لما الموضوع اتكرر وجابلي دكتور عرف ان عندي ازمه عصبيه
ومع انه السبب في اللي حصلي الا انه مستحملنيش وحالتي النفسيه سائت جدااا وهو قرر انه ينزلني مصر....
ماما اتفاجأت بيا بخبط عليها بعد ٦ شهور بس من جوازي جايه بشنطتي ولوحدي.......
ماما تعبت جدا من زعلها عليا وفضلت انا جمبها اهتم بيها وبعد فتره لقيت حماتي جايه بتقول اني انا السبب واني كنت بعمل حاجات غريبه وبصوت وان ممكن اكون ملبوسه وان ياسر قد ايه اتعذب معايا ومشفش يوم حلو معايا
انا سمعت كلامها مع ماما ومعرفتش ارد ولا ادافع عن نفسي كل اللي كنت بفكر فيه ازاي كده.....
هو ممكن يكون في ناس كده بيقلبوا الحقايق ويكدبوا بالشكل ده
ماما قالتلها خلاص زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف
وفعلا أطلقت.......
ورجعت الكليه كانت الحل الوحيد علشان انسى اللي حصلي
وفي الكليه مقلتش لحد اني كنت متجوزه
وبعد سنتين لقيت واحد زميلي في الكليه بيطلب انه يجي البيت يتقدملي......
هو شاب محترم وشكله مؤدب وكان بيطلع الأول على الدفعه بس هو ميعرفش حكايتي وكمان انا مش حقدر احب تاني قلبي مبقاش حمل حب ووجع تاني
روحت البيت وانا بفكر اعمل ايه انا لسه صغيره وماما بقت ست كبيره ومش حتعيشلي العمر كله حعمل ايه وانا لوحدي واخواتي كل واحد ملهي بحياته
وفي عز ما انا بفكر أوافق على العريس ولا لا رن تلفوني..... وكانت المفاجأه

.. تابع قراءة الرواية 
رواية عريس جميلة .. كاملة .. جميلة البنت  الجمية اليتيمة المدللة فجأة جالها عريس من الكويت .. هل تعرف عنه أو عن ماضي شيء .. رواية مثيرة جدا .. تابع التفاصيل 

الجزء الخامس والاخير
رديت على التليفون........
لقيت ياسر بيقولي سامحيني يا جميله ارجوكي تسمعيني انا مش عارف اعيش من غيرك
انا مردتش بكلمه واحده قفلت التليفون وقعدت اعيط
ليه تاني يا ياسر راجع تاني ليه عاوز ايه عاوز تدمرني اكتر من كده ايه ليه ده انا لسه كنت حفتح قلبي لايهاب ليه تفكرني بكل الوجع اللي فات........
رحت تاني يوم الكليه وقابلت إيهاب وحكتله على كل حاجه وقلتله قد ايه انا اتعذبت
لقيته بيقولي انه متمسك بيا وعمره ما حيتخلي عني وانه حيعوضني كل اللي انا شفته وقاسيته مع ياسر
روحت البيت وقعدت افكر في إيهاب انا مش بحبه ومش حاسه باي حاجه اتجاهه.......
ولقتني برد على نفسي وبقول فيها ايه ما انا حبيت قبل كده وايه اللي حصل كانت اسوء تجربه ممكن اي بنت تمر بيها
دخلت على ماما وقلت أحكلها على إيهاب
_ بجد يا جميله؛ يارب يا بنتي يعوضك ويسعدك وتبدئي حياه جديده مع واحد ابن حلال يصونك
_ بس ده لسه طالب يا ماما ومعندوش شقه ومستقبله لسه مش مضمون
_ وايه يعني يا حبيبتي ما احنا خدنا اللي عنده شقه ومستقبله مضمون عمل ايه يعني
_ خلاص يا ماما ملهوش لازمه الكلام ده
_ ربنا يكتبلك كل الخير يا بنتي
قمت ودخلت اذاكر في اوضتي لقيت نفس النمره اللي كلمني منها ياسر كنسلت طبعا ورحت متصله بايهاب كأني بهرب من ياسر في اني أقرب من إيهاب اكتر
_ ايوه يا إيهاب عامل ايه
_ انا مش مصدق نفسي انك بتكلميني
_ انا مخنوقه
_مالك بس يا جميله فضفضي
_ مش عارفه بس حاسه اني عاوزه اعيط انا مش عارفه ليه انا تايهه كده
_ ده طبيعي بعد كل اللي مريتي بيه بس لازم تنسى بقى وتبدئى حياه جديده
جميله انا بحبك؛ بحبك من اول لحظه شفتك فيها
_ انا مش بحب الكلام ده
_ انا اسف لو ضايقتك بس مش قادر اخبي مشاعري انتي بقيتي كل حاجه بالنسبه لي واوعدك اني حشتغل ليل ونهار علشان ااقرب المسافه اللي بنا
قفلت السكه مع إيهاب وانا مضايقه مع انه انسان رقيق وطيب هو انا ليه بقيت كده هو انا مش حعرف احب تاني خلاص صديت من جوا من كتر الوجع
بصيت على التليفون في أيدي لقيت رساله من ياسر بيقولي فيها.......
جميله انا عارف اني ظلمتك بس ربنا انتقم مني، انا محتاجك يا جميله ومش حقدر اعدي اللي انا فيه من غيرك
انا عمري ما حبيت ولا ححب حد غيرك.... بحبك
قريت الرساله ويارتني ما قرتها دخلت في دوامه ومقارانات وافتكرت كل الحاجات الحلوه اللي كانت بنا وافتكرت برده كل الألم والعذاب اللي شفته معاه
مسحت الرساله ودخلت عند ماما تاني حضنتها وقعدت اعيطت
نمت في حضنها زي زمان
عدي كذا يوم وانا مش بروح الكليه ومش برد على تليفونات إيهاب ومش بفتح رسايل ياسر
وفي يوم وانا قاعده بدي لماما الدوا الباب خبط رحت افتح لقيت طنط مامت ياسر قدامي انا معرفتش اقولها ايه حتى كلمه اتفضلي وقفت في زوري لقيت ماما بتقولي مين يا جميله
ردت هي وقالت انا يا حجه ودخلت
وقعدت في الصالون وانهارت من العياط وقالتلي
_سامحيني يا بنتي انا ظلمتك وصدقت كلام ياسر وافتكرتك ظلماه بس والله ربنا جابلك حقك ياسر بعد ما طلقك عرف أمتك وحزن وجاله المرض الوحش
_ انتي بتقولي ايه يا طنط، لا حول ولا قوه الا بالله
_ ارجعيله يا جميله هو محتاجك
_مالهوش لازمه الكلام ده يا طنط ربنا يشفيه ويعافيه يااارب بس اللي بنا خلاص انتهى
_ لا يا جميله يا بنتي انتي مش فاهمه ياسر من ساعه ما سبتيه وهو ندمان وحزين عليكي ولما تعب نفسيته سائت اكتر ومش مستجيب للعلاج انتي الأمل الوحيد اللي ليا يا بنتي ارجوكي حاولي تسامحيه وتقفي جمبه يمكن ربنا يغفرله ويشفيه
مشيت مامت ياسر وسابتني حزينه وحيرانه اكتر من الاول
هو انا ممكن اسامح ياسر وانسى اللي حصل لا مش ممكن
بس ده بقى مريض وضعيف ومحتاجلي
يعني حرجعله علشان صعبان عليا
كل الكلام ده كان بيدور في راسي ومنمتش طول الليل
تاني يوم رحت لجارتنا ام احمد وطلبت منها اسم وعنوان المستشفى اللي فيها ياسر
دخلت عليه لقيته واحد تاني المرض خد منه كل حاجه شكله وهيئته بس اول لما شفني حاول يقوم وابتسم ابتسامته اللي سحرتني اول مره شفته فيها
_ جميله انتي جيتي مش مصدق اني شايفك قدامي
_ انا........
_ متقوليش حاجه انا مكنتش عاوز حاجه من الدنيا غير اني اشوفك وتسامحيني قبل ما اموت
_ متقولش كده يا ياسر ربنا يديك طوله العمر
نزلت من عند ياسر وانا متلخبطه اكتر وقررت اني حقف جمبه هو دلوقتي انسان ضعيف ومحتاجني ولازم اخلص موضوع إيهاب وابعد عنه واخليه ينساني
عدت سنه وياسر حالته بتتحسن وخلص جزء كبير من العلاج
و طلب اننا نرجع لبعض
وبعد سنتين كمان ربنا رزقنا بمودة وملت عليا دنيتي بعد موت ماما
ياسر رجعلي تاني رجع بعد ما مات رجع ونور حياتي هو وموده

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات